Könyv vs. játék #1 - És már senki sem...

Még tavaly említettem a blog facebook oldalán, hogy elkezdtem egy krimiből adaptált számítógépes játékkal játszani. Azóta végig is vittem, de még nem volt alkalmam írni róla. Ezennel új rovat is indul, 'Könyv vs. játék' címmel, ahol a regényekből átültetett játékokat értékelem. És azt hiszem, senki nem fog meglepődni, ha ez a bizonyos krimi Agatha Christie, és a Tíz kicsi néger, azaz az És már senki sem... (And Then There Were None).

game01_and_then_there_were_none01.jpg

A főmenü

A játékot a The Adventure Company jelentette meg 2005-ben, kezdetben PC-re. 'Point-and-click' típusú kalandjáték, az első a sorozatban. A játékos Patrick Narracott bőrébe bújhat. Aki olvasta a regényt, emlékezhet egy Fred Narracott nevű illetőre, aki a történet szereplőit csónakáztatja el a szigetre. A PC-változatban Patrick szintén ott ragad a szigeten (Shipwreck Island) a többiekkel, akik megegyeznek a regénybeli figurákkal. A bőbeszédű Wargrave bíró, a bájos Vera Claythorne vagy a semmitől sem félő Emily Brent. Tíz szereplő, és a tizenegyedik, akit mi irányíthatunk. Kellően sötét, ködös környezet...

Patrick egy igazán szimpatikus fiatalember, akit könnyű volt megkedvelni és megszokni. Nem lehet választani, kivel szeretnénk nyomozni, de ez nem jelentett problémát. A regény után ugyan nem tudtam, hogyan illesszem bele a történetbe, de a készítők erre is kitaláltak egy keretet, hogy ő mit keres a többiek között.

game01_and_then_there_were_none02.jpg

A fölső sarkokban Inventory, azaz a megszerzett tárgyak és a naplónkba firkantott jegyzetek. Patrick Narracott, vagyis mi a ház felé tartunk...

Tehát a szereplők a szigeten ragadnak, majd reménykednek, hogy lecsendesedik a vihar, és elmehetnek. Elhangzik az a bizonyos vészjósló üzenet, amely felsorolja a tíz ember bűnét, és kezdetét veszi az igazi játék.

Ennél többet azonban nem szeretnék elárulni, azok miatt, akik nem olvasták a könyvet. Egyébként az események ezután nagyjából megegyeznek Agatha Christie elgondolásával, de közben Nekünk, azaz Narracottnak különböző eszközöket kell megtalálnia, amelyeket majd itt-ott kombinálva felhasználhat nyomozása során. Mert hogy neki kell megakadályozni a gyilkos tervét. Ami viszont a legnagyobb eltérést jelenti a könyvhöz képest, az a gyilkos személye. A játék ráadásul korrekt: több választási lehetőséget, befejezést kínál számunkra. Volt szerencsém két ilyen befejezést is megnézni a néhányból.

Egyébiránt azt kell mondanom, elszórakoztatott, amikor semmi máshoz nem volt kedvem. Azt pozitívan értékelem, hogy változtattak rajta a könyvhöz képest, de mégsem volt az igazi. Egyrészt a túl sok párbeszéd volt zavaró. Nem találtam meg a módját, hogyan kell felpörgetni ezeket a szövegeket (nyomkodtam a klaviatúrát, de lehet, hogy csak én nem találtam), de ha meg ezt is tettem volna, még kevésbé értettem volna a történetet, főleg, hogy angol a szöveg.

game01_and_then_there_were_none07.png

A párbeszédeket leszámítva még így sem múlta felül a hasonló Gyilkosság az Orient Expresszen (Murder on the Orient Express; 2006) játékot, amelyet szintén a The Adventure Company adott ki. Számomra ez grafikai szempontból is jobbnak tűnt, mint az And Then There Were None. A grafikáról és az egész játékról meg is oszlanak a vélemények. Összességében kissé hosszú volt, sok párbeszéddel, viszont több kreatív, választható befejezéssel. A végére ugyan kezdtem unatkozni, de még az írónő rajongóinak is tud némi újat mutatni, még akkor is, ha már olvasták a könyvet, (látták a filmet).

Ti próbáltátok ezt a játékot, vagy bármelyik Agatha Christie regényéből készült játékot?