Stephen King - A búra alatt

Chester's Mill békés kisváros. Ezt legfeljebb Dale Barbara, iraki veterán, most gyorséttermi szakács vonná kétségbe, aki összetűzésbe keveredett a városka legnagyobb hatalmú emberének a fiával és a barátaival. Szerencséje volt, mert a rendőrfőnök nem a befolyásos apának hitt, hanem neki. De Barbie tanult a történtekből: úgy dönt, továbbáll. Olyan sok a hasonló kisváros, és közepesen sült hamburgert készítő szakácsra mindenhol szükség van. Számításába egyetlen hiba csúszik - a Búra, amely váratlanul, a derült égből ereszkedik alá, és elvágja Chester's Millt a külvilágtól. És ahogy az emberek lassan felfogják, hogy a láthatatlan, de nagyon is valóságos akadály ott van és ott marad, kiderül, hogy Chester's Mill nem is olyan békés hely.

Stephen King felejthetetlen figurákat teremt ebben a regényében is. A város három tanácsosa, a helyi újság szerkesztő-tulajdonosa, két lelkész - egy férfi és egy nő -, a városi kórház személyzete, a rendőrség állománya, mind fontos szerepet játszanak, ki jót, ki rosszat. És nincs mód elmenekülni a városból...

moly.hu

stephen_king_under_the_dome.jpgNagyon kedvelem Stephen King hol horrorisztikus, hol drámai írásait. Azt hiszem nevezhetem a borzongatás egyik mesterének, bár regényei nem kizárólag erre épülnek. A mostani, két kötetes regény, A búra alatt is inkább a science fiction világába kalauzol.

A búra alatt könyveket még ajándékba kaptam, és jó ideig csak pihentek a polcomon, mielőtt nekiláttam volna az olvasásnak. Arra gondoltam, nem lesz egyszerű ezzel a két vaskos kötettel, de végül megérte. Valójában a regényből készült sorozat is közrejátszott abban, hogy nekiindultam. Nem részletezem a kettő közti különbségeket vagy hasonlóságokat, de számomra ismét bebizonyult, hogy a könyv jobb, mint a film (vagy sorozat).

Stephen King kiválóan felépített karaktereket teremtett, például a megalomániás Nagy Jim, a fia, a nem éppen ép elméjű Ifi, a bátor és okos páros, Barbie és Julia személyében. Csak sorolni tudnám, olyan sok alakot vonultat fel, viszont nem enged elveszni a sűrűjében, az eltévedés kizárt. Távol álljon tőlem, hogy a negatív Nagy Jim legyen a kedvenc karakterem, de az író olyan jól eltalálta, hogy csak foghattam a fejemet. Uralkodni vágyó ember, akinek mégis szinte szent meggyőződése, hogy jól cselekszik, mindent csakis a város érdekében, az Ő városa érdekében. Az Olvasóban néha felmerülhet a kérdés: nem miatta történik minden?

 - Valóban? Azt hittem, rajta tartja kezét a város ütőerén.

A leginkább az írásmódját szeretem Kingben, és azt, hogy olyan történeteket képes kitalálni, amelyeket senki más. Olvasod egy regényét, és talán tudod valamihez hasonlítani, de aztán kiderül, hogy ez teljesen más. A búra alatt is ilyen. Ugyan észrevehetőek benne sci-fi elemek, és King már többször feldolgozta az "egy egész város bajba kerül" sztorit, de A búra alatt teljesen más élményt ad. Feszegeti az isteni büntetés, s a más bolygókon élő idegenek gondolatát is. Alig vártam, hogy megtudjam, hogy végződik a megkedvelt karakterek - és a nemszeretem figurák - sorsa, és szerencsére sikerült leküzdenem a vágyat, hogy a végére lapozzak. Mert Stephen Kingnél soha nem tudhatja az ember. Nála bármi megtörténhet. Sehol sincs felhőtlen nyugalom, a jó emberek között pedig akadnak gyarlók és igazán gonoszak is...

[...] figyelik őket, és jól szórakoznak.

Ahogy én olvastam:
Kiadó: Európa Könyvkiadó
Kiadás éve: 2014
Oldalak száma: 1. kötet - 800, 2. kötet - 744
Fordította: Szántó Judit
Eredeti cím: Under the Dome
Eredeti, első kiadás: 2009