Bradányi Iván: Római vakáció

Audrey Hepburn életrajza

audrey_hepburn01.jpgRégóta forgattam már ezt a könyvet, de csak azért szakadt meg időről-időre az olvasása, mert más könyvek kerültek éppen az előtérbe. Mindig is szerettem életrajzokat olvasni. Egyik olvasmányosabb, másik kicsit szárazabb, de mindig próbáltam olyan ember életéről olvasni, akit érdekesnek tartok, valamilyen szempontból. Másképp - ugye - nem is érdemes. Legutóbb Agatha Christie volt ilyen.

Audrey Hepburn-ről korábban csak annyit tudtam, hogy egyik kedvenc régebbi filmem szeleburdi főszereplője; ez az Álom luxuskivitelben (Breakfast at Tiffany's; 1961). Emellett láttam a Római vakációban (Roman Holiday; 1953) és a My Fair Lady-ben (1964) is, számomra azonban az Álom luxuskivitelben Holly Golightly-ja maradt. Érdekelt azonban maga a személyisége, nem csak a szerepe, a színésznő, hanem az ember. Hallottam róla, hogy nem volt mindenkivel nyílt, sőt olykor teljesen visszahúzódó lett. Bradányi Iván dalszövegíró, műfordító, író könyvében rávilágít néhány részletre az emberről, Audrey Hepburn-ről.

audrey_hepburn04.jpg

Audrey és Gregory Peck a Római vakációban

Bradányi Iván nem titkoltan rajongott a színésznőért. Szinte elvarázsolták a filmjei, és egyszer úgy döntött, megírja életrajzát. A könyv a kis Audrey brüsszeli születésével indul, 1929 májusától. Látjuk lelkes balerinaként, és a második világháború idején a borzalmak közepette. Megtudjuk, hogyan lett színésznő, milyen úton-módon kapta első szerepét, illetve hogyan lett 1953-ban a Római vakáció sztárja Gregory Peck oldalán. Később sok olyan film készült, amelyet valószínűleg csakis az új tehetség,  Audrey Hepburn miatt néztek meg.

audrey_hepburn03.jpg

Audrey Hepburn az Álom luxuskivitelben c. filmben

Az író érzelmekkel, szinte szeretettel beszél Audrey-ról, még ha olyat is mond róla, ami nem éppen hízelgő. A színésznő élete nem csak a csillogás, a kamerák voltak. A szerelemben sajnos sokszor csalódnia kellett, fájdalmát azonban mindig is jól tudta titkolni. Csillogó szemeit Bradányi Iván is többször említi, amelyek örömöt és bánatot egyaránt rejtettek.

Ez az asszony többet szenvedett, mint nevetett. Ismertem bánatát, ismertem az örömét.

Audrey Hepburn betegség következményeként hunyt el 63 éves korában. Halála sokakat, milliókat sokkolt. Családtagok, barátok, színésztársak, rajongók gyászolták. Több mint huszonöt filmben szerepelt, sokszor különböző hősnőket tudott eljátszani. Az idő haladtával mintha elfelejtették volna, de ő újra és újra megújult. A pihenőidőszakok nem azért voltak, mert nem lett volna tehetséges, hanem egyrészt akkor éppen más kellett  a világnak, illetve a színésznő számára más került az előtérbe. Életében nem csak Hollywood és a filmgyártás foglalt el nagy helyet, hanem a feleség, illetve anyaszerep is. Kétszer volt férjnél, de egyik kapcsolat sem tartott élete végéig. Egy Robert Wolders nevű férfival töltötte élete utolsó éveit. Előző házasságaiból egy-egy gyermekkel ajándékozta meg a sors, és ez volt az, amit mindig is el akart érni, hogy anya legyen.

audrey_hepburn02.jpg

Audrey Cary Grant oldalán az Amerikai fogócskában (Charade; 1963)

Ajánlom a könyvet azoknak, akik szeretnek életrajzokat olvasni, és természetesen érdeklődnek Audrey Hepburn iránt is. A könyvben benne van az a személyes hangvétel, amitől nem lesz száraz életrajzi leírás. Kellemes és érdekes olvasmány, sőt olyan információkat is megtudhatunk Audrey-ról, amelyekről talán még nem is hallottunk (például arról, miért rendelkezett minidig is erős tartással, vagy hogyan boldogult az énekléssel). Ezután én már kedvet kaptam az író Grace Kelly-ről írt életrajzához is...

Szerintem: érdekes, személyes hangvételű

Ahogy én olvastam:
Kiadó: BaMBi Kiadó
Kiadás éve: 1993
Oldalak száma: 218