24 Days of Christmas - december 1.

Sziasztok! A magam részéről imádok karácsonyi könyveket olvasni decemberben. Sajnos általában egy vagy két könyvre jut idő az egyéb olvasmányok mellett, és többször is ugyanazt a kedvencemet olvastam el. Sokat gondolkodtam azon, hogy talán lehetne mást is választani ezen kívül, illetve ebben a hónapban szerettem volna a bloggal is a közelgő ünnepre hangolódni. Ezért kis internetes keresgélés után olyasmire bukkantam, hogy: "25 Days of Christmas books", és hasonlók. Általában gyerekeknek szóló posztokat találtam, például a Pinteresten, de arra gondoltam, miért ne oszthatnék meg veletek egy-egy könyvet karácsonyig, mint egy adventi kalendárium a csokoládékat (a 25 nap helyett én a kalendáriumhoz hűen 24 nappal számolok).

A könyveket úgy válogattam összes, hogy legyen közte olyan, amit olvastam, és olyan is, amit még nem, vagy éppen ebben a hónapban olvasok el. 24 könyvnél azért sokkal több karácsonyi témájú létezik, ezért nehéz is volt a választás. Hozzászólásként - ha szeretnétek - osszátok meg, hogy számotokra mit jelentett az adott könyv, ha éppen olvastátok már.

A most következő bejegyzésben természetesen december elsejével indítok, és - terveim szerint - mindennap megosztok veletek egy karácsonyi vagy téli témájú könyvet. Ez egyrészről egy kis ajánlás, másrészt ünnepre hangolódás, s közben én is szélesítem a látókörömet a karácsonyi történetek terén. A első könyv - nem meglepő :) - a kedvencem, Dickens klasszikusa.

24_days_of_christmas_2016_01.jpg

Charles Dickens: Karácsonyi ének

Fülszöveg:
A szőrösszívű Scrooge úr, a "zaklató, szipolyozó, zsugori, kapzsi vén bűnös", akinek a karácsony is csak olyan nap, mint a többi, dühvel és megvetéssel nézi az emberek ünnepi készülődését. Kidobja a karácsonyi énekeket kántáló koldus kisfiút és a szegényeknek gyűjtő úriembert egyaránt, kiszipolyozott írnokát is felmondással fenyegeti. Este, hazatérve magányos házába jelenést lát: meglátogatja Marley, rég halott üzlettársa, s bejelenti három további szellem érkezését. Az első a régi karácsonyok szelleme, aki végigvezeti Scrooge urat saját hajdani életén, s elfelejtett, fájó emlékeket elevenít föl benne. A második az új karácsony szelleme, aki felnyitja Scrooge szemét a körülötte élők sorsára, nyomorúságára és vidámságára, szenvedéseikre és emberségükre. Végül a harmadik, a jövő szelleme megmutatja neki saját, ijesztő, magányos halálát. Scrooge urat a jelenések új emberré teszik: más szemmel kezdi látni a világot, karácsonyi pulykát küld írnoka családjának, ellátogat megvetett unokaöccséhez – s "jó barát, jó gazda, jó szomszéd" válik belőle. Dickensnek ez az 1843-ban írt kis tanmeséje már az érett mester keze nyomát viseli magán: remekmű, melynek nem hervad a népszerűsége sem.

moly.hu / MEK

Eredeti megjelenés éve: 1843
Eredeti cím: A Christmas Carol

Számomra:
Abszolút a kedvencem, mert klasszikus történet, a régi idők karácsonyát idézve. Angol karácsony, sült pulyka, puding, magyal ág, karácsonyi szellemek, egy mogorva alak, aki aztán jó útra tér... Több filmverzióban (és animációs filmben) megnéztem, de ezek közül is van egy kedvencem, amiből már csak a régi dallamokat is imádom december idején. Dickens nyelvezetét kedvelem egyébként is, és ez a könyv - ahányszor csak olvasom - mindig magával ragad.

Idén a Libri új, limitált kiadásban jelentette meg illusztrációkkal. Sőt Kern András tolmácsolásában hangoskönyv formátumban is megjelent (Hungaroton). Dickensnek van egy másik ünnepi története is, a Harangszó.

24_days_of_christmas_2016_dickens_a_christmas_carol_02.jpg

Mi a Ti kedvenc karácsonyi könyvetek, vagy mi volt az gyerekkorotokban?