Margó Irodalmi Fesztivál és Könyvvásár - 2016 ősz

Idén ősszel egy számomra teljesen új programsorozaton vettem részt. Véletlenül találkoztam a Margó Feszt "kifejezéssel", az interneten böngészve. Kicsit utánanézve - azaz segítségül hívva a Google-t, eldöntöttem, hogy ellátogatok az eseménysorozatra, amelynek főtámogatója a Bookline.

margo_2016_osz_title.jpg

A képen: Martinovics Dorina, Györgyi Anna és Murányi Tünde

A Margó Fesztivált nem először rendezték meg. Eredetileg nyári esemény (idén is volt júniusban), de második alkalommal indították ősszel is, ahol a könyvújdonságokra és a külföldi szerzőkre esik a figyelem középpontja. Idén ősszel október 12. és 16. között tartott a fesztivál, s könyvvásárt is tartottak. A helyszín is újdonságnak számított: a 7. kerületi Tesla Kulturális Központ adott otthont a programoknak.

Én szombaton és vasárnap látogattam el a Margó Feszt-re, ahol pár kiválasztott "előadást", kerekasztal beszélgetést hallgattam meg, illetve böngésztem a megvásárolható könyvek között. A "Terrorizmus, iskolai lövöldözés" elnevezésű beszélgetés fogott meg elsőként a programok közül. Ezekkel a problémákkal ugyanis (gondolom, nem mondok újat) sajnálatosan időszerű foglalkozni. A kerekasztal-beszélgetésen Dr. Gyurkó Szilvia (gyermekjogi szakértő), Soós Eszter Patronella (politológus, Franciaország-szakértő) és Sárközy Bence (Libri kiadó) vett részt. Sok lényeges és elgondolkodtató kérdést érintettek két, idén megjelent könyv kapcsán: Sue Klebold: Napsugaram (Libri kiadó), Antoine Leiris: Csak azért sem gyűlöllek titeket (Libri kiadó). Az elsőt a columbine-i iskolai lövöldözés (1999) egyik tettesének édesanyja írta, a másik pedig a tavalyi párizsi terrortámadásban (Bataclan) elhunyt Héléne Muyal-Leiris férjének levele a támadókhoz, amely már "híressé vált". Érdekel a pszichológia, és annak idején én is hallottam a columbine-i lövöldözésről. Érdekes kérdés, hogy vajon milyen tényezők járulhattak hozzá, hogy ezek a fiatalok idáig jutottak. A könyv ilyen és ehhez hasonló kérdéseket boncolgat. A kötetre már a beszélgetés kezdetekor "szemet vetettem", a továbbiak pedig meggyőztek, és a másik kötet is hazajött velem. Dr. Gyurkó Szilvia (és a többiek véleménye) szerint is lélekre ható olvasmányok, és szem nem marad szárazon.

margo_2016_osz_01.jpg

A szombati napon beültem a "Rémtörténetek orosz módra" című beszélgetésre is, ahol Ljudmila Petrusevszkaja Rémtörténetek (Typotex kiadó) című kötetéről és a klasszikus orosz irodalomról tartott előadást Goretity József, a fordító és Spiró György. A jellegzetes borítóval rendelkező kötetet meg is vásároltam. Egyrészt amiatt, mert jól emlékszem Gogolra tanulmányaimból (A köpönyeg, Az orr), s az orosz irodalom sem maradt rám hatástalan. Majd meglátjuk, milyen élményt ad számomra a novelláskötet.

margo_2016_osz_08.jpg

margo_2016_osz_05.jpgVasárnap csupán egy előadást néztem végig, hallgattam meg, és ez a délelőtti "Felolvasószínház Roald Dahl Matilda című regényéből". Még gyerekként imádtam a Matilda, a kiskorú boszorkány című filmet, de akkor nem figyeltem fel arra, hogy ennek könyv az alapja, s ezért soha nem is olvastam. Viszont talán még nem késő ezt bepótolni, habár nem vagyok olyan ifjú. A Matilda (Kolibri kiadó) jelenlegi kiadása is helyet kapott a polcomon, s már alig várom, hogy nekilássak. Az előadás, Martinovics Dorina (Matilda), Györgyi Anna (Czukor kisasszony) és Murányi Tünde (Dorong kisasszony) szereplésével meghozta a kedvemet. :)

Ennyi lett volna az élménybeszámoló az őszi Margó fesztiválról. Egyébként még rengeteg program, előadás, dedikálás zajlott, és több kiadó is képviseltette magát, mint a Magvető, a HVG könyvek, a Menő könyvek, az Európa, a Kossuth vagy a Könyvmolyképző. Remélem jövő nyáron is lesz alkalmam részt venni az eseménysorozaton. Ti ellátogattatok a Teslába? Milyen élmények értek, vagy mely könyveket szereztétek be, mi került a várólistátokra?