Lewis Carroll: Alice Tükörországban

Körülbelül egy évvel ezelőtt (tényleg ilyen rég lett volna?) olvastam és írtam a blogon Carroll Alice Csodaországban című regényéről. Meglepő módon díjaztam, és a folytatásban sem csalódtam. Most már biztos vagyok benne, hogy az író tudott valamit; bárminek is tulajdonítsuk ezeket a furcsa meséket.

Minden ​​tükör kész varázslat: megkétszerezi a világot! Szinte kedvünk támad belépni és körülnézni abban a másik világban. Bizonyára mindenki érezte már ezt a vágyat, legalábbis gyermekként. Ám amire mi csak vágyunk, azt Alice véghez is viszi. A kandalló fölötti nagy tükörben ez a bájos és talpraesett leányka átlép egy különös, bolondos birodalomba. Itt a megelevenedett sakkfigurákon kívül olyan fura lények fogadják, mint a zsemlepke, a hintalódarázs, aztán Subidám és Subidú, no meg Dingidungi, hogy az Egyszarvúról meg Gyilkanyesszről ne is beszéljünk. Sok veszély közt, sok mókás kalandon át jut el Alice odáig, hogy királynővé koronázzák. A gyermekirodalom nagy angol klasszikusa, Lewis Carroll mellesleg a matematika professzora volt. Alice alakjaként barátja kislányát, Edith Lidellt tette halhatatlanná. Kötetünket, az eredeti angol kiadás nyomán, John Tenniel rajzai kísérik, a logikai fejtörőktől hemzsegő és nyelvi ötletektől sziporkázó szöveget Révbíró Tamás és Tótfalusi István magyarította.

moly.hu

carroll_through_the_looking_glass.jpg

Ez a fülszöveg el is mondja a lényeget, de én még azért szeretnék hozzátenni pár gondolatot. Egyszerűen magával ragadó történet, s az Olvasó nem tudja elképzelni, egyik pillanatról a másikra lehet még furcsább is. A különös szereplők szerethetőek, s a főhőssel, Alice-szel is könnyen lehet azonosulni. Ugyan én gyerekkoromban ezt a könyvet nem olvastam, de ki ne képzelt volna el magának külön világot - ha nem is épp ilyen elrugaszkodottan.

Így haladt egyre tovább és tovább, minden lépésnél egyre jobban és jobban csodálkozva, és minden, ami mellett elhaladt, nyomban fává változott.

Aki túljutott az első regényen, annak gyerekjáték a Tükörországban tett utazás. Azt nem állítom, hogy nem fog meglepődni, de tudja, hogy Alice körül szinte bármi lehetséges. Tükörország egy kicsavart, fordított világ. Különös szavak, versek, és dalok, de még az is megeshet, hogy visszafelé halad az élet. A Fehér Királynőtől ennek mikéntjére kapunk választ, ahogy sok minden másra is Alice új barátaitól. Tükörországban még az érthetetlen dolgoknak is meg van a helye. A könyvben található eredi illusztrációk (Helikon zsebkönyv) pedig szépen kiegészítik a történetet.

Ahogy én olvastam:
Kiadó: Helikon
Kiadás éve: 2015
Oldalak száma: 158
Fordította: Révbíró Tamás, Tótfalusi István
Illusztráció: Sir John Tenniel
Eredeti cím: Through the Looking-Glass
Eredeti, első kiadás: 1871