A horrorfilm - Válogatott tanulmányok

Kárpáti György, Schreiber András (szerk.)

Sziasztok! Hosszabb ideje "tartozom" egy könyvértékeléssel. Még tavaly voltam egy filmvetítésekkel összekötött könyvbemutatón, ahol le is csaptam A horrorfilm című kötetre. A könyv a Filmanatómia sorozat 2. része (az első: Címlapsztori). Az olvasás hosszú ideig tartott, de természetesen ez nem a könyv hibája. Közbe-közbeiktattam más regényeket is, de végre a héten befejezhettem a tanulmánykötetet, amelyről következzen egy rövid értékelés.

Elsőként mindenképpen a külcsínnel kezdeném. A borítója - legalábbis egy horrorrajongónak, mint amilyen én is vagyok - tetszetős lehet. Nem elhanyagolható tény, hogy a legismertebb mumusaink szerepelnek rajta: Freddy Krueger, Jason Voorhees, Alien, egy zombi pózol, a háttérben egy várkastély. Nem túl színes, az igaz, de szerintem egy ilyen könyvnél ez nem is lényeges. A fő, hogy ez a kötet az, ami: hiánypótlás.

horrorfilm01.jpg

A horrort, mint műfajt sokan mostohán kezelik, van olyan, aki egyszerűen számításba sem veszi, ha filmről van szó. Ebbe én most nem szeretnék részleteiben belemenni, de A horrorfilm kötet remekül leírja ezt. Nem csak a műfaj történetéről tudhatunk meg többet (első fejezet: A klasszikus horrorfilm társadalomtörténete dióhéjban Schreiber András tollából), hanem a horrorfilm oldalhajtásairól (Orosdy Dániel), a bennük hallgató zenékről (Dargay Marcell), a franchise-okról (Kárpáti György) és a horrorsorozatokról (Kovács Gellért) is. Nekem már a könyv eleje is nagyon tetszett, sőt nem bírtam magammal, és még a könyvbemutatón elkezdtem. A bevezetőhöz egyébként nem kisebb név kapcsolódik, mint George A. Romero, aki több legendás zombifilmet készített. A könyv befejezéseként egy interjúrészletet is olvashatunk, hiszen Kárpáti György kérdezte mesterkurzusán, Karlovy Varyban.

Mindezeken a finomságokon túl mégsem ezek a fejezetek lettek a kedvenceim. Az én szívem csücske a Rémek a rajzlapról - Betekintés a horror és az animációs film összefüggéseibe, amelyet Varga Zoltán írt. Ez után a fejezet után sorra keresgéltem az animációs rövidfilmeket, hogy behozzam a lemaradásomat. Olyan címek is előkerültek, amelyekről nem is hallottam, és olyanok is, amikről igen, csak még nem láttam őket. Valójában a kötet enciklopédiai magasságokba tör, amelyben nagyon sok filmcím és rendező neve rögzült. Egyszerűen az az érzésem, hogy még semmit sem láttam, és van mit bepótolnom. Meg kell említenem, hogy ez a könyv pozitívuma, és apró negatívuma is, hiszen néha egymást követik a példálózó címek. Ami - teszem hozzá - egy ismeretet terjesztő kötetnél nem hátrány. Lehet, hogy most jól megkavartam: hátrány, nem hátrány? Döntsétek el Ti magatok, hiszen mindenkinek más a fontos. :)

A kis kitérő után térjünk még rá az érdekességekre. Az egyik rész a "női horror"-t boncolgatja (Varró Attila), egy másik pedig a vallás és a horror kapcsolatát boncolgatja. Utóbbi fejezet volt számomra a legkevésbé emészthető (de ez megint habitustól, gondolkodástól függ). A "női horror"-t ismertető fejezet nagyon érdekes. Már a könyvbemutatón is úgy éreztem, hogy a legszimpatikusabb Varró Attila volt. Végtelenül lazán fogott bele felvezető beszédébe, amelyet a Valami követ című filmről tartott. Viszont arról, hogy "női horror" létezik, fogalmam sem volt. A fejezetet végigolvasva természetesen világosság gyúlt a fejemben, és így volt ez a horrorműfajok keveredéséről szóló résszel is.

horrorfilm02.jpg

Ha már idegesítő lenne, hogy csak dicsérem a könyvet, megemlíteném, hogy képekkel nem látja el az Olvasót. Olvasás közben el-elnézegettem volna néhányat, de egyáltalán nem volt fontos. Az Interneten manapság már szinte bárminek utána tudunk nézni, tehát a képek hiánya nem probléma. Ez megint csak egy apróság, amely egy könyvnél talán felmerülhet. Ahogy a szerkesztési (nyomdai) hibák is, de azt hiszem a 360 oldal között nagyon kevés akadt.

A horrorfilm kötet hiányt pótol, hiszen a horror műfajával foglalkozó könyveknek a száma hazánkban nem sok. Tág képet ad a műfajról, több szempontból megvizsgálva. Filmes szakemberek írták a fejezeteket (illetve még egy zeneszerző), akik maguk is horror nézők. Aki szereti a horrorfilmeket, annak mindenképpen ajánlott, még akkor is, ha "tájékozott" ebben a világban. A könyv átfogó ismeretet nyújt, és szeretné felhívni a figyelmet, sőt meghozni a kedvet egy kis borzongásra.

A könyv szerzői:

Schreiber András - filmkritikus
Huber Zoltán - filmkritikus
Orosdy Dániel - filmkritikus
Dargay Marcell - zeneszerző, zongorista
Kárpáti György - filmkritikus, egyetemi oktató
Farkas Viktor - filmelmélet, filmtörténet szakon végzett, filmtudományi mesterképzés tanulója
Varga Zoltán - filmesztéta, filmtörténész, egyetemi oktató
Varró Attila - filmkritikus
Kovács Gellért - filmkritikus
George A. Romero - filmrendező

Ahogy én olvastam:
Kiadó: KMH Print Kft.
Kiadás éve: 2015
Oldalak száma: 360
Szerkesztette: Kárpáti György, Schreiber András
Borítóterv: P. Szathmáry István