Sophie Kinsella: Hová lett Audrey?

kinsella_finging_audrey.jpgSophie Kinsella (A boltkóros naplója, Csörögj rám!) tavaly megjelent könyve könyvtárból került hozzám nemrég, bár a Libriben is szemeztem már vele. Korábban olyan információ jutott el hozzám, hogy jó a könyv, ezért kedvet kaptam hozzá, a már amúgy is ismert írónő regényéhez. A boltkóros naplóját nagyon szerettem, és a még említett Csörögj rám című könyvét is olvastam. A Hová lett Audrey viszont mondhatni eltér a többi regényétől. Főszereplőinek többsége itt fiatal tini, gyerekek még, de annál komolyabb (én néha mókás) problémákkal kell megküzdeniük.

A Hová lett Audrey címszereplője egy 14 éves lány, aki szinte a szobájában éli az életét. Éppen iskolaváltás előtt áll, de számára valóban a saját "barlangja" a legbiztonságosabb hely. Csak a családjával kommunikál, alig mozdul ki, s otthon is folyton napszemüveget visel. De talán nincs is mit csodálkozni ezen, hiszen tragikus események érték korábbi iskolájában. Ezért is ment erre a kényszerpihenőre, s kellett segítségért fordulnia. Dr. Sarah és családja támogatják abban, hogy túljusson ezen a nehéz időszakon; kisebb-nagyobb sikerrel.

Amiről Sophie Kinsella most ír, az a depresszió és a szorongás. Szorongás az idegenektől, a másokkal történő kommunikációról. Hőse egy erős fiatal lány, akinek azonban meg kell küzdenie belső démonaival, és rájönni arra, hogy a külvilág nem akarja bántani, és nem mindenki rosszindulatú. Fontos üzenete a regénynek: a "bullying", azaz a megfélemlítés súlyos probléma, és akár végzetesen is ártalmas lehet résztvevői számára. Audrey életében megjelenik a szerelem is, amely új, eddig rejtett erőket szabadít fel lelkében.

Audrey-val - bár korban már nem állok közel hozzá - tudtam azonosulni. Amikor annyi idős voltam, mint ő, engem is értek néha olyan negatív események az iskolában, amelyekre nem szívesen gondolok vissza. Természetesen nem okozott nagy problémát, és még szerencsésnek is mondhatom magam, de nem tartoztam a népszerű iskolai csoportok közé. A könyvek hódítottak meg már akkor is :)

A regény amellett, hogy komoly témával foglalkozik, képes megnevettetni is, méghozzá rendkívül sokszor. A komikus jelenetek és dialógusok Audrey családjában némileg vidámmá teszik a történetet. Audrey családja tipikusnak mondható. Egy határozott anya, aki - úgy tűnik - a család irányító egyénisége, egy apa, aki inkább ráhagy mindent a feleségére, csak hagyják dolgozni, és három gyerek: egy "számítógépfüggő" tinédzser srác, egy átlagos lány és egy mókás négy éves kis fickó. A szülők próbálnak mindent megtenni azért, hogy tökéletes szülők legyenek, de kérdés, hogy van-e tökéletes egyáltalán...

moly.hu

Ahogy én olvastam:
Kiadó: Libri
Kiadás éve: 2015
Oldalak száma: 324
Fordította: Pritz Péter
Eredeti cím: Finding Audrey
Eredeti, első kiadás: 2015