Gretchen Rubin: Jobban, mint valaha

gretchen_rubin_better_than_before.jpgSoha nem becsültem le az ún. "önsegítő könyvek" erejét. Lehet, hogy nem varázsszerek, nyilvánvaló, de talán mindegyikben van olyan mondat, amit érdemes megfogadni, vagy tanács, amit érdemes kipróbálni. Néhány évvel ezelőtt találtam rá könyvtárban Gretchen Rubin Boldogságterv című könyvére, amely mondhatni nagyobb hatással volt rám, mint az az előtt olvasott segítő könyvek. Bár (még) nem készítettem saját boldogságtervet egy egész évre, de a kötet érthetően, közvetlenül, sőt humorosan tálalta a szokásokról összegyűjtött tapasztalatokat. A Boldogságtervet követte a Happier at Home (ez még nem jelent meg nálunk, amit nagyon sajnálok), majd 2015-ben a Jobban, mint valaha.

Gretchen Craft Rubin (1966 - ) amerikai író és blogger. Évekkel ezelőtt jogászként dolgozott, amikor is ráébredt, változtatni szeretne az életén, boldogabb szeretne lenni, Belefogott az írásba; ebből született meg a Boldogságterv (Happiness Project). Honlapja: gretchenrubin.com. Rendszeresen beszélget húgával és másokkal podcast-ek formájában.

A Jobban, mint valaha a szokásokról szól. A koncepció az lehet, hogy szokásaink megváltoztatásával jobbá, talán boldogabbá tehetjük életünket. Gretchen Rubin olyan módszereket ír le, amelyek segíthetnek számunkra a hasznos szokásokat beépíteni az életünkbe (egyik legemlékezetesebb tanácsa, hogy jobb vagy eredményesebb, ha a beépíteni kívánt tevékenységet mindennap csináljuk, mint ha néhanapján). A 4 tendencia segítségével feltárja azokat a lehetséges problémákat, amelyek miatt egyes embereknek nehezebben megy egy adott szokás elsajátítása. Mindannyian mások vagyunk, ez a gondolat kitűnik a könyvből, s így mindenkinek más módszerek lehetnek alkalmasak.

Gretchen Rubin 4 tendenciája (Fenntartók, Kérdésfeltevők, Engedelmeskedők és Lázadók) mentén dolgozta ki kötetét. A négy "embertípus" másként él, dolgozik stb., és másként foglalkozik a szokásokkal is. Természetesen ritka, hogy valaki tisztán az egyik típusba tartozik. Én például egészen magamra ismertem, bár nem volt azonnal egyértelmű. A kötet olvasása közben sokszor bőszen bólogattam, hogy igen, ez igaz rám is, vagy megfogadtam, hogy ezt és ezt kipróbálom. Rubin hasznos tanácsokat ad, közvetlen stílusban, példákkal megtámogatva. Több stratégiát vonultat fel (pl. nyomon követés, alapozás, felelősség vagy elszámoltathatóság), bemutatva azoknak buktatóit is. Egyik legemlékezetesebb mondatának, vagy szabályának lényege az volt számomra, hogy amit mindennap csinálsz, hasznosabb, mint amit néhanapján. Nem utolsó sorban némi humorral átitatva dolgozza fel a témát; nem egyszer mosolyogtatott meg a könyv.

A négy tendencia szisztéma kidolgozása közben komolyan úgy éreztem magam, mintha az elemek - a jellemelemek - periódusos rendszerét fedeztem volna fel. Nem egy rendszert találtam ki, hanem egy természeti törvényt lepleztem le. Vagy talán a szokások Teszlek Süvegét hoztam létre.

Felvett szokásaink, viselkedésünk hatással van másokra, a szűkebb környezetünkben élőkre, és az övék is ránk. Rubin ezzel a kérdéssel is foglalkozik, saját és mások tapasztalatait feltárva. Olvashatunk továbbá a halogatásról, az időgazdálkodásról, az önvizsgálatról vagy a "pacsirták" és "baglyok" közti különbségről.

Ha egy feladat kevesebb mint egy perc alatt elvégezhető, csináld meg.

A Jobban, mint valaha című könyvet azokban ajánlom, akik olvasták a Boldogságtervet és magával ragadónak találták, illetve többet szeretnének tudni a szokások kialakításáról, legyen szó testedzésről, egészséges táplálkozásról, reggeli- vagy esti rutinról stb. Olvasás közben nem árt, ha a közelünkben van egy toll és füzet, vagy bármi, amivel jegyzetelni lehet.

És végül még egy idézet a könyvből (igen, még Gretchen is elbizonytalanodik...):

[...] mégis felmerült bennem néha, hogy az, hogy ennyire fontos nekem ez a téma... talán kicsinyes. Nevetséges ennyi időt áldozni a helyesebb étkezésre, a több alvásra irányuló gondolatokra vagy arra, hogy hogyan lehet gyorsabban végezni a tennivalókkal?

Az élet túl szent, túl nagyszerű ahhoz, hogy ilyen triviális ügyekkel szétforgácsoljuk. De míg az, hogy a szokásaimra koncentrálok, kicsinyesnek tűnhet, a végén pont azért tudok majd megfeledkezni ezekről a kérdésekről, azért tudok túllépni rajtuk, mert elsajátítottam az adott szokásokat. Úgy fordíthatom majd a teljes figyelmemet ennél érdemesebb dolgokra, hogy mindennapi életem szerkezeti szilárdságáról még mindig meg legyek győződve.

moly

Ahogy én olvastam:
Kiadó: Édesvíz
Kiadás éve: 2015
Oldalak száma: 326
Fordította: Kovács Zsuzsa
Eredeti cím: Better than Before
Eredeti, első kiadás: 2015