Élménybeszámoló: Egy este a horrorfilmekkel

Nem gyakran van arra lehetőségem, hogy programot szervezzek magamnak, ami kapcsolódik a könyvekhez. Ennek több oka is van. Például előfordult már, hogy későn későn kaptam észbe: készülődik valami. A mostani eset más. A Snitt egy felhasználójának köszönhetően jó előre értesültem egy könyvekhez és horrorfilmekhez kapcsolódó eseményről.

cover31_a_horrorfilm01.jpgA könyv: A horrorfilm - Válogatott tanulmányok. Igaz, hogy már a borító is megragadja az ember tekintetét, hát még a cím. Mindig is - tizenéves koromtól kezdve - érdeklődtem a horrorfilmek iránt. Bátyámnak ezúton is köszönöm. :) Sok horrorfilmet láttam - régit, újabbat - , de még rengeteg van hátra. Ellenben nehéz olyan könyvet találni, amely erről szól. A szerzők is azért hozták létre, hogy valamely hiányt pótoljanak. Dicséretes, és a könyvbemutató estéjén sok érdekességet halhattunk a műfajról.

Többek között az ragadott meg igazán, amikor a horror műfajának fogadtatásáról szóltak. Mert hogy örömmel láttam, hogy viszonylag vegyes társaság az, akiket vonzott ez a bemutató és filmvetítés (a nézőközönség zömére talán azt mondanám, hogy 27 és 40 év közötti, de sosem voltam jó az életkor megsaccolásában). Viszont előfordul, hogy lebecsülik a horrort, mind írásban, mind filmben - vagy legalábbis nem tartják igazi műfajnak. Tény, ami tény: itt is vannak rosszabb alkotások, de rengeteg olyan horrorfilm született, amely meghatározó volt a későbbiek születése során. Itt jön a képbe George A. Romero Az élőhalottak éjszakája című filmje.

George A. Romero kiváló rendező, és részben zombihorrorjairól ismert. A horrorfilm című kötetben is sokszor olvasható a neve. Sőt ő írta a könyv előszavát is, amelyhez a készítők hosszú e-mailezések (és telefonbeszélgetések) jóvoltából jutottak hozzá. Én nagyon szeretem Romero filmjeit, legalább négyszer - ötször láttam Az élőhalottak éjszakáját, de a péntek 13-ai mozizás alkalmával ezért sokkal nagyobb élmény volt. A könyv végén pedig található egy mesterkurzus leirata is, ahol a rendező válaszolt különböző kérdésekre. Sajnos még nem tartok ott, de a két film között sikerült elolvasnom az előszót és az első fejezetbe is belekezdtem. Sőt, azt hiszem ezek után is alig bírom letenni a könyvet. Egy rajongónak ez nagy kincs, én úgy hiszem. Sokat lehet tanulni a szerzők okosan megfogalmazott szavaiból, plusz filmek sokaságának címét nyerhetjük ki belőle, hogy táguljon a látókörünk.

Az okos magyar szerzők, akik tényleg kellemes bemutatót tartottak a könyvről, és bevezetőt a filmekről: Dargay Marcell zeneszerző, Farkas Viktor, Huber Zoltán, Kárpáti György, Kovács Gellért, Orosdy Dániel, Schreiber András, Varga Zoltán és Varró Attila. Legtöbbjük filmkritikus, filmesztéta, akik ma is publikálnak vagy egyetemen tartanak előadást. A moziban megjelent szerzők (egyikük sajnos nem tudott eljönni) mind nagyon közvetlenek voltak, Varró Attila pedig kifejezetten, s érdekes szavait halhattuk a második film, a Valami követ előtt. A film dvd megjelenés előtt áll, s dicsért horrorfilm 2014-es születése óta.

a_horrorfilm01.jpg

Soraimat azzal az ígérettel zárom, hogy amint elolvastam a könyvet, írok róla egy szösszenetet a blogra. Egyszerűen nem tudom elképzelni, hogy ne tetsszen, de persze bármi megeshet. A lényeg, hogy nyitott elmével állok neki, és talán meg-megszakítom az olvasást egy-egy horrorfilmes élménnyel. Az Art+ Cinemáról (Erzsébet körút 39.) pedig annyit, hogy kellemes kis mozi. Én amúgy sem rajongok a multiplex mozikért. Aki viszont fázós alkat, ősz és tél közeledtével öltözzön fel, mert bizony szüksége lesz rá. Ettől eltekintve érdemes meglátogatni, és még dvd vásárlásra is van lehetőség, minden bizonnyal majd a Valami követ is kapható lesz.

Ti szívesen elolvasnátok, illetve megvásárolnátok a könyvet? Voltatok hasonló könyvbemutatón?